“MiMosze ad Mosze lo kam keMosze” - “Od Mojżesza do Mojżesza nie było nikogo takiego jak Mojżesz”. Te zaszczytne słowa wyryto na nagrobkach tylko dwóch wielkich filozofów żydowskich: Mosze ben Majmona (Majmonidesa, Rambama) w Tyberiadzie i Mojżesza Isserlesa Remu w Krakowie.
Na nagrobku rodzimej chluby widnieją także kiście winogron i korona.
Winne grona to symbol ludu Izraela, obfitości i płodności tak Ziemi Obiecanej, jak i umysłu zmarłego.
Korona jest symbolem mądrości, uczoności, znajomości dzieł religijnych i pobożności. W Pirke Awot (Przypowieści Ojców) czytamy: “Są trzy korony: korona Tory, korona kapłaństwa i korona królestwa, ale korona dobrego imienia jest ponad nimi.”
W czasie II wojny światowej stary cmentarz żydowski służył Niemcom za wysypisko śmieci, dlatego odzyskane podczas porządkowania terenu nagrobki nie stoją na swoich pierwotnych miejscach. Wyjątek stanowi grób i macewa Mojżesza Isserlesa Remu. Nienaruszone i znane do dziś.
To sprzyja narodzinom legend. O tym jak usiłującego zniszczyć nagrobek Niemca trafił piorun, lub jak rosnące przy grobie drzewo złożyło gałęzie i okryło nimi szczelnie macewę, tak iż umknęła uwadze Niemców. To oczywiście tylko legendy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz