niedziela, 22 czerwca 2014

Fotel


Tym razem nie Eliasza, a Mojżesza Isserlesa Remu - wielkiego umysłu doby renesansu, wybitnego rabina, na którego ocalały grób przybywają w rocznicę śmierci tłumy pobożnych Żydów z całego świata. Dostosował “Szulchan Aruch” (“Nakryty stół”) autorstwa Josefa Karo - obowiązujący sefardyjczyków kodeks do potrzeb Żydów aszkenazyjskich. Aktualne do dziś dzieło Mojżesza Isserlesa Remu nosi tytuł “Mapa” (“Obrus”).

Krakowską synagogę jego imienia, zwaną także Nową, ufundował ojciec geniusza. Modlił się w niej Remu i jego rodzina. Rabin zasiadał na najbardziej zaszczytnym miejscu - przy ścianie wschodniej, tuż obok aron ha-kodesz. Dzisiaj ten fotel bez siedziska posiada dodatkową blokadę. “Od Mojżesza do Mojżesza nie było nikogo takiego, jak Mojżesz.” Oto odpowiedź na pytanie dlaczego.


“Chłopcem jeszcze byłem, nie miałem prawie brody, jeszcze nie zaszczepiłem własnego ogrodu, a już mnie ustanowiono, bym innym wskazywał drogę. I w Talmudzie nie bardzo byłem jeszcze tęgi, lecz powolny wezwaniu swych przyjaciół, którzy mi rzekli: Idź! Objąłem urząd rabina.” /Remu, na podst. M.Bałabana/

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz