niedziela, 2 lutego 2014

Cerkiew


Nabożeństwa prawosławne należą do najpiękniejszych. Jestem ich wielką estetyczną zwolenniczką. W cerkiewnym mroku, blasku dziesiątek smukłych świec, pośród anielskich głosów wyciszam się i regeneruję. Moje małe duchowe spa.

W cerkwie obfituje Polska wschodnia, ale… mam to szczęście, że w Krakowie mogę skierować kroki na ulicę Szpitalną. Tam pod numerem 24 mieści się Parafia Prawosławna pw. Zaśnięcia Najświętszej Marii Panny. Swą siedzibę ma w dawnym żydowskim Domu Modlitwy Ahawat Raim - Miłości Bliźniego.

Zdewastowane przez Niemców i zamienione na stolarnię wnętrze synagogi zaadaptowano w 1940 roku na cerkiew.


Kraków, ul. Szpitalna. Dawny żydowski Dom Modlitwy Ahawat Raim - Miłości Bliźniego (1900-1939). Obecnie Cerkiew Prawosławna pw. Zaśnięcia Najświętszej Marii Panny.


Łosinka. Nagrobek na przycerkiewnym cmentarzu.


Narew. Cerkiew pw. Podwyższenia Krzyża Pańskiego.


Narew. Cerkiewne okno.


Supraśl. Monaster Zwiastowania Najwiętszej Marii Panny.


Supraśl. Monaster Zwiastowania Najwiętszej Marii Panny. 


6 komentarzy:

  1. Te spiewy w cerkwi-sa piekne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szukałam w necie wyjątkowo pięknego "kawałka", wpisując różne mądre :) hasła. Otrzymywałam mnóstwo wyników, ale to wciąż nie było to! Zdesperowana wrzuciłam w końcu "Gospodi pomiluj" i... proszę!

      Usuń
    2. I dojechałaś aż na Bałkany:) A to miło:)


      Usuń
  2. ...niby niewielka różnica, a jednak - dla mnie magia...

    OdpowiedzUsuń
  3. Byłam w tej cerkwi Ostrog w Czarnogórze, widoczna z daleka, wysoko na skalnej ścianie.

    OdpowiedzUsuń